Máte-li v plánu strávit letošní zimní dovolenou na tuzemských horách, pravděpodobně si ubytování i dopravu zařizujete sami, bez využití služeb cestovní kanceláře. Na co si dávat pozor a jaká jsou vaše práva? Co dělat, když je kvalita ubytování podstatně horší, než jakou slibovaly fotografie? A co když potřebujete rezervaci ubytování na poslední chvíli zrušit?

Většina si již cestu zařizuje sama

Málokdo listuje katalogy cestovních kanceláří, aby si vybral kompletní zájezd do Krkonoš, na Šumavu nebo do Krušných hor i s dopravou, ubytováním a dalšími službami. Tuzemskou dovolenou si obvykle „sestavujeme“ sami, čímž můžeme ušetřit nemalé peníze. Nevýhodou je fakt, že případné potíže musíme řešit vlastními silami.

Uzavírání smlouvy

Prvním úkolem většinou bývá sehnat ubytování. Smlouvu o ubytování lze uzavřít jednoduše a bez velkých formalit – třeba po telefonu nebo e-mailovou rezervací. Ovšem pozor, oproti jiným službám uzavíraným takzvaně na dálku nemůžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, aniž by vám hrozila sankce.

„Smlouva o ubytování má z této možnosti zákonnou výjimku,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A vysvětluje: „Podle zákona můžete smlouvu vypovědět, než uplyne doba ubytování, tedy kdykoliv před jeho začátkem i v průběhu pobytu. Nespoléhejte ale na to, že to bude zadarmo. Pokud místo vás nestačí najít nového zájemce, pak musíte uhradit vzniklou škodu.“

Zrušení rezervace včas

Pokud rezervaci rušíte s velkým předstihem, nejspíš se to obejde bez problémů a ubytovatel nabídne pokoje jiným hostům. Když se ale rozhodnete nepřijet den předem, musíte počítat s tím, že ubytování s největší pravděpodobností zaplatíte celé. Je proto důležité přečíst si předem podmínky smlouvy, ve kterých může být uveden požadavek odstupného či storna.

Co dělat pokud ubytovaní neodpovídá popisu

Může se stát, že po příjezdu na místo budete rozladění z toho, že stav objektu či pokojů příliš neodpovídá inzerovaným slibům. Ubytovatel má povinnost předat vám prostory v takovém stavu, aby bylo možné je normálně a nerušeně užívat. Horská chalupa či pokoj musí odpovídat kvalitou předchozí domluvě. „Pokud vás nalákaly fotografie krásných pokojíčků s vlastní koupelnou a výhledem na sjezdovku, je taková informace pro provozovatele závazná. Jestliže ubytování neodpovídá domluvě nebo běžným standardům, žádejte nápravu. Pokud k ní nedojde, máte právo na slevu,“ radí Lukáš Zelený.

Uschování cenných věcí

Co s cennostmi, když jste celý den na sjezdovce? Lidé často nevědí, že ubytovatel musí na žádost cenné věci a peníze převzít a uschovat. Za uschované věci pak odpovídá, takže není třeba mít strach ze všetečného personálu nebo nevítaných hostů.

Podmínky zájezdu

A ještě jednu věc je dobré mít na paměti. Řada lidí řeší zimní dovolenou tak, že ubytování vybírá z nabídky cestovních kanceláří a agentur, na místo však cestuje vlastním autem. „V takovém případě zpravidla neuzavíráte s cestovkou smlouvu o zájezdu. Aby byl zájezd zájezdem v právním slova smyslu, musí obsahovat nejméně dvě služby cestovního ruchu. Tedy například dopravu a ubytování, dopravu a zajištění skipasů a podobně,“ upozorňuje Zelený. Zákon vás tudíž nechrání tak dobře jako v případě zájezdu, který je pojištěný, a případné škody řeší jeho poskytovatel.

Zatím zde nejsou žádné reakce

Reagovat na článek

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tipy

Proč jsou domácí infrasauny na míru od SaunaSystem tak oblíbené? Pořiďte si ji a pochopíte!

Rekonstrukci bytu v Praze zvládnete snadno s profesionály.

 

Kontakt

Media Advice, s. r. o.

V Zahrádkách 2028/6, 130 00 Praha 3

e-mail: [email protected]

Privacy Policy