V souvislosti s vysokými cenami hledají lidé různé alternativy, jak a kde ušetřit. Řešení nabízí čínské e-shopy, které „zaútočily” na evropský trh. Jedním z nich je i e-shop Temu. Mnoho influencerů začalo daný obchod propagovat a ukazují kvanta zboží, které si z něj objednali. Nízké ceny, které e-shop nabízí, nemají konkurenci a za málo peněz si spotřebitelé mohou koupit více zboží, než by tomu bylo v běžném obchodě. Jak je to možné? Proč si Temu a podobné e-shopy mohou dovolit nabízet ceny často i pod výrobními náklady? Cena není vše a nákup na takové stránce může někdy přinést více starostí než radosti.
Nebezpečí ukryté v aplikaci
Aplikaci Temu si stáhlo více než 100 milionů lidí po celém světě. Populární se stala i v České republice, kdy mnoho spotřebitelů neváhalo, a zboží za výhodné ceny si také objednalo. Temu se však dostalo i do oblasti zájmu Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, stejně jako dříve jiné čínské aplikace TikTok nebo WeChat. Riziko NÚKIB spatřuje v možnosti úniku citlivých uživatelských informací. Temu je navíc podezřené z přeprodeje těchto citlivých informací svých uživatelů.
Zároveň se aplikace může chovat jako tzv. malware či spyware. To znamená, že aplikace může bez vašeho vědomí pracovat na pozadí, škodit vám a sbírat vaše informace. „Aplikace podobných typů o nás sbírají spoustu informací a není jasné, jakým způsobem zpracovávají naše osobní údaje,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Šetření a analýza teprve probíhají. NÚKIB tedy zatím nevydal žádné stanovisko ani bezpečnostní varování. „Aplikaci Temu však nedoporučujeme stahovat do mobilního telefonu, protože už pouhé stažení aplikace může představovat bezpečnostní riziko,“ dodává Eduarda Hekšová.
Jak je možné, že ceny jsou tak nízké?
Temu na tuto otázku odpovídá tím, že nízké ceny může nabízet díky inovativním přístupům, kdy dochází ke zjednodušení dodavatelského řetězce. Z toho se odstraňují nadbytečné kroky a zůstává pouze vztah mezi výrobcem a zákazníkem.
Za nízkou cenou však může stát i něco jiného. „Zboží, které vám dorazí, mnohdy není vyrobeno z kvalitních materiálů, někdy dokonce není ani použitelné, a v určitých případech může být i závadné, “ upozorňuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Vzhledem k nízké ceně je také zboží patrně vyráběno v kolosálních objemech, opomenout tak nelze ani enormní zátěž pro životní prostředí.“
Další problém mohou představovat pracovní podmínky zaměstnanců v čínských továrnách. Je totiž otázkou, zda jsou zaměstnanci odměňování spravedlivě a zda pracují v přijatelných a lidských podmínkách. Prodejem zboží za tak nízkou cenu, která nepokryje ani náklady na materiál, lze příznivé podmínky jen stěží zajistit.
Objednávka z Temu však představuje i další rizika. Výjimečné nejsou ani případy, kdy dorazí úplně jiné zboží, než jste si objednali, či zboží nedorazí vůbec.
E-shop, nebo online tržiště?
Temu je online tržiště, což znamená, že na této platformě nabízí svoje zboží různé společnosti. Temu tedy zastupuje podnikatele a poskytuje mu prostor pro inzerci. To znamená, že objednáním zboží dochází k uzavření smlouvy přímo mezi vámi a prodejcem, nikoliv provozovatelem online tržiště.
Průměrný spotřebitel však stěží odhalí, že se o online tržiště jedná. Tato informace je před zraky spotřebitelů skryta v obchodních podmínkách. „Dle našeho názoru se tím pádem jedná o překvapivé ujednání, jelikož spotřebitel není řádně informován jasným a srozumitelným způsobem o tom, že není smluvní stranou,“ vysvětluje Hekšová a pokračuje: „Vzhledem k absenci řádného informování spořitele je tak možné Temu považovat za e-shop, a tím pádem nese Temu veškerou odpovědnost za nabízené zboží.“
Temu se zaměřuje i na české spotřebitele, a je tedy povinno dodržovat i české zákony. Temu porušuje svoji informační povinnost vůči spotřebitelům například tím, že jim nedodává návody v českém jazyce. Dále lze spatřovat problém v přehnaných slevách, které se nezdají být reálné. „Neuváděním pravdivých informací ohledně poskytnutých slev se může Temu dopouštět nekalých obchodních praktik,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Kam ČOI nedosáhne
Nakoupí-li spotřebitel nekvalitní zboží, které chce reklamovat nebo vrátit, zpravidla se ničeho nedomůže, jelikož vymahatelnost spotřebitelských práv od asijského e-shopu je mizivá.
Česká obchodní inspekce či Evropské spotřebitelské centrum jsou na Temu krátcí a nemají moc možností, jak proti němu zakročit. Jedinou možností, jak proti Temu zasáhnout, by mohlo být zablokování platformy na českém trhu z důvodu bezpečnostní hrozby. „Momentálně však nepředpokládáme, že k zablokování Temu dojde,“ uzavírá Eduarda Hekšová.