Řada lidí dává před náročnou túrou po nákupních centrech přednost pohodlí online nakupování. Špatný výběr internetového obchodu může vést k pozdějším reklamacím či náročnému vymáhání spotřebitelských práv. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se?

Jednoduchá univerzální rada neexistuje, ale jsou zásady, které se vyplatí dodržet. Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám.

Srovnávejte ceny

Rozdíly v cenách dosahují u stejného zboží v jednotlivých obchodech stovek i tisíců korun. „První přehled získáte rychle pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Dodání objednávky

Druhým častým problémem je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháte, je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i našim domácím obchodům. „Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Obchodní podmínky

I bez právníka si lze v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.

Recenze podniku

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. „Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači.“ radí Lukáš Zelený.

Dovoz ze zahraničí

Šedý dovoz neboli zboží „nepocházející z oficiální distribuce“ se na první pohled příliš neliší. Úplně stejný telefon se dá koupit v českém obchodě zrovna tak jako na čínské tržnici a neoficiální dovoz z různých koutů světa se obchodníkům vyplácí. Pokud si ho v čínském obchodě objednáte sami, asi nebudete příliš počítat s tím, že byste ho reklamovali. Náklady na dopravu by převýšily pořizovací hodnotu. Řada obchodníků nakupuje podobně a servis pak podle toho vypadá. Zákazník má právo reklamovat zboží, značkový servis ho ovšem většinou odmítne.

Zatím zde nejsou žádné reakce

Reagovat na článek

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tipy

Luxusní domácí wellness na míru pro vás postaví specialisté z Wellness Vision.

Dopřejte si příjemnou relaxaci v pohodlí domova, kterou vám umožní domácí sauny na míru Saunasystem.

Výpomoc v domácnosti nejen v Praze – chůva, hospodyně nebo majordomus.

 

Kontakt

Net Press Media
Osadní 324/12a
170 00 Praha 7

tel.: +420 212 340 014
e-mail: info@forme.cz
http://npmedia.cz/
Privacy Policy